Wykonywanie poważnych napraw w samochodach zazwyczaj wymaga, by odpowiednie śruby lub nakrętki przykręcać ze z góry określoną siłą. Nie może być to przykręcanie typu „mocno” albo „lekko”, trzeba zastosować konkretny moment wyrażony w niutonometrach (Nm). Skąd jednak wiedzieć, czy dokręciliśmy dane połączenie wystarczająco? Do tego właśnie służy klucz dynamometryczny i stąd jest obecny praktycznie w każdym warsztacie. Zazwyczaj mechanikom potrzebne jest kilka takich kluczy, ponieważ każdy działa w określonym zakresie.

Konieczny dla profesjonalistów

Posiadanie klucza, który umożliwia dokręcanie połączeń skręcanych z konkretną siłą, jest absolutnie kluczowe podczas poważniejszych prac przy samochodach. Jeżeli robi się na przykład remont silnika, to konieczne jest skręcenie wszystkich elementów znajdujących się w środku z jedną i tą samą siłą, podaną przez producenta. Bez kluczy dynamometrycznych byłoby to absolutnie niemożliwe do wykonania w odpowiedni sposób. Jednak nie tylko do tego celu mechanicy wykorzystują takie narzędzia. Również dokręcanie choćby kół warto wykonać za pomocą takiego właśnie klucza, ponieważ dzięki temu wszystkie śruby będą skręcone z tą samą siłą. Jest to niesamowicie ważne, by nie doszło do skrzywienia felgi aluminiowej, dlatego warto koła dokręcać, wykorzystując klucz dynamometryczny. Trzeba przyznać, że mało który warsztat może obyć się bez takich kluczy. Dlatego mechanicy zwykle posiadają ich kilka, aby móc stosować takie, które będą najlepiej pracować w danym zakresie siły.

Przydatny dla amatora

Jeżeli wykonujemy poważniejsze prace przy samochodzie w naszym własnym garażu, również warto posiadać tam klucze dynamometryczne. Dzięki temu będziemy mogli chociażby wykonać różne prace przy silniku, które wymagają rozebrania jego kluczowych elementów. Trudno byłoby wyobrazić sobie dokręcanie chociażby pokrywy zaworów, bez posiadania tego typu narzędzi. Jeżeli chcemy wyposażyć się w taki klucz, nie kupujmy najtańszych wersji, ponieważ mogą one nie być zbyt dokładne. Warto wybrać opcję, która posiada odpowiednie dokumenty legalizacyjne, które potwierdzają poprawne działanie. Taki klucz dynamometryczny na pewno będzie dokręcać z taką siłą, jaką mu zadamy. Ważne, by pamiętać, by po skończonej pracy ustawić klucz w pozycji neutralnej, poprzez odkręcenie pokrętła na rękojeści do poziomu zero. Dzięki temu sprężyna nie będzie cały czas napięcia gdy narzędzia nie używamy. Ma to znaczenie dla dobrej kalibracji klucza, który dzięki temu będzie dłużej sprawny.

http://www.nowydzwon.pl/wp-content/uploads/2022/04/kluczdynamometryczny.jpghttp://www.nowydzwon.pl/wp-content/uploads/2022/04/kluczdynamometryczny.jpgredakcjaSPONSOROWANE
Wykonywanie poważnych napraw w samochodach zazwyczaj wymaga, by odpowiednie śruby lub nakrętki przykręcać ze z góry określoną siłą. Nie może być to przykręcanie typu 'mocno' albo 'lekko', trzeba zastosować konkretny moment wyrażony w niutonometrach (Nm). Skąd jednak wiedzieć, czy dokręciliśmy dane połączenie wystarczająco? Do tego właśnie służy klucz dynamometryczny...