dzień kropki

15 września na świecie jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Kropki. Święto powstało dzięki książce „Kropka” Petera H. Reynoldsa. Idea Dnia Kropki skupia się na odkrywaniu talentów i kreatywności w działaniu. Właśnie dlatego pomysł obchodzenia święta w Szkole Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim (dawniej Gimnazjum Miejskim nr 2) został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli.

Tego dnia na wielu ciekawych zajęciach udało się udowodnić, że kropka ma znaczenie. Najmłodsi uczniowie, czyli dzieci z zerówki i pierwszych klas skupiły swoją aktywność na malowaniu talentów w kolorowych kropkach. Dzięki temu na korytarzu powstała gąsienica talentów, która cieszy i maluchy, i ich rodziców. Pierwszaki tworzyły również obrazki z kropek, liczyły kropki na biedronce, którą miały pokolorować, odciskały swoje kciuki zgodnie z podaną cyfrą. W klasach tego dnia zrobiło się kropkowo i kolorowo, zwłaszcza że rodzice uczniów zadbali, aby każdy miał na sobie ubranie w kropki albo kropeczki naklejone na stroju.

W klasach starszych również wielu uczniów zdecydowało się ubrać w kropki, niektórzy nawet namalowali sobie kropki na twarzy. Tego dnia nauczyciele na poszczególnych przedmiotach uświadamiali uczniom, że kropka ma znaczenie w wielu dziedzinach życia. Na lekcjach geografii udało się pokazać uczniom zastosowanie kropki na mapach – np. na tyflomapie przeznaczonej dla niewidomych czy na mapie rozmieszczenia ludności, na której stosuje się metodę kropkową do oznaczenia liczby mieszkańców na różnych obszarach. Uczniowie wysłuchali też fragmenty audycji nadawanych przez międzynarodowe stacje radiowe, oznaczone kropkami na interaktywnej mapie stacji radiowych. Równie dużo działo się na lekcjach języka polskiego. Młodzież utrwalała informacje dotyczące interpunkcji, czyli nie tylko samej kropki, ale też wielokropka i dwukropka, poznawała frazeologizmy z kropką, pisała dyktanda graficzne polegające na łączeniu odpowiednich kropek. Najwięcej emocji wzbudziło zastosowanie alfabetów: Morse’a i Braile’a do zakodowania nazwy święta.

Wiele zastosowań kropki udało się również pokazać matematykom – niektóre klasy miały lekcje w terenie, gdzie uczniowie szukali kształtu kropki i jej matematycznego funkcjonowania. Inni uczniowie musieli znaleźć sposób połączenia 9 kropek ułożonych w kwadrat za pomocą czterech prostych linii rysowanych bez odrywania ręki. Matematycy przygotowali również dla swoich uczniów logiczne gry z kropkami, które trzeba było sobie pobrać za pośrednictwem QR kodów. Na językach obcych nauczyciele wykorzystali filmik o Vashti – bohaterce książki Reynoldsa. Później po angielsku rozmawiali o zainteresowaniach, talentach i odwadze w ich doskonaleniu. Na języku niemieckim trzeba było połączyć kropki, żeby poznać nowe słówka, przetłumaczyć je i wykorzystać w zdaniach. Kropka pojawiła się również na lekcjach chemii i biologii – na chemii w postaci modelu atomu, a na biologii jako pojedyncza komórka, od której wszystko się zaczyna.

Krótko mówiąc – dowiedliśmy dzisiaj, że kropka ma znaczenie! Dyrektor Grzegorz Wyszogrodzki – podsumowując pierwsze w historii swojej nowej szkoły obchody Dnia Kropki – stwierdził, że nawet kropka może stać się pretekstem do integrowania się młodszych, starszych i całkiem dorosłych przedstawicieli naszej szkoły! Nas zintegrowała – jedna kropka, a skutek duży!

Agnieszka Kożuchowska, nauczycielka języka polskiego

redakcja
redakcja

Latest posts by redakcja (see all)

http://www.nowydzwon.pl/wp-content/uploads/2017/09/A-Dzień-kropki-1024x768.jpghttp://www.nowydzwon.pl/wp-content/uploads/2017/09/A-Dzień-kropki-300x300.jpgredakcjaAKTUALNOŚCI
15 września na świecie jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Kropki. Święto powstało dzięki książce „Kropka” Petera H. Reynoldsa. Idea Dnia Kropki skupia się na odkrywaniu talentów i kreatywności w działaniu. Właśnie dlatego pomysł obchodzenia święta w Szkole Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim (dawniej Gimnazjum Miejskim...